
Μπορεί η σύνοδος για το κλίμα COP26 που ολοκληρώθηκε πρόσφατα στη Γλασκώβη να μην έφερε τα αποτελέσματα που πολλοί ήλπιζαν, αλλά φαίνεται ότι για τη ναυτιλία φαίνεται ότι αποτέλεσε μεγάλη επιτυχία.
Στη σύνοδο αυτή 22 χώρες υπέγραψαν συμφωνία υποσχόμενες να δημιουργήσουν ειδικές πράσινες ναυτιλιακές διαδρομές. Πρόκειται για κανάλια μεταφορών που θα λειτουργούν με μηδενικές καθαρές εκπομπές άνθρακα από άκρη σε άκρη -τα οποία θα περιλαμβάνουν και πλοία και επίγειες υποδομές- κανάλια τα οποία είναι γνωστά ως «πράσινες θαλάσσιες διαδρομές».
Σύμφωνα με τη Διακήρυξη Clydebank, όπως ονομάστηκε, μέχρι το 2025 θα δημιουργηθούν έξι τέτοιες πράσινες θαλάσσιες διαδρομές.
Το σημαντικό είναι ότι ανάμεσα στις χώρες που έχουν υπογράψει βρίσκονται οι ΗΠΑ, η Ιαπωνία, η Βρετανία, η Γερμανία, η Γαλλία, η Αυστραλία, ο Καναδάς και η Νέα Ζηλανδία. Ο συνασπισμός αυτός θα προχωρήσει σε έρευνες για να βρει ποιες θα είναι οι καλύτερες αυτές πράσινες διαδρομές αλλά και να περιληφθούν τέτοιες διαδρομές στα εθνικά σχέδια που απαιτούνται με βάση τη Συνθήκη του Παρισιού για το κλίμα.
Ανάλυση από το University College London αναφέρει ότι οι πράσινες αυτές θαλάσσιες μεταφορές είναι κρίσιμες, όπως χαρακτηρίζονται, για να μπορέσει να επιτευχθεί η κατά το νωρίτερο δυνατό υιοθέτηση μακροπρόθεσμων λύσεων απανθρακοποίησης για τη διεθνή ναυτιλία από όπου προέρχεται το 3% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων που συμβάλλουν στη δημιουργία του φαινομένου του θερμοκηπίου.

Οι χώρες που έχουν υπογράψει τη Διακήρυξη Clydebank δεσμεύονται για τη δημιουργία πράσινων ζωνών κυκλοφορίας πλοίων τα οποία θα χρησιμοποιούν πιο καθαρά καύσιμα όπως μεθανόλη και αμμωνία. Αφού δημιουργηθούν οι πρώτες έξι από τις διαδρομές αυτές έως το 2025 στη συνέχεια θα αναληφθεί δράση για να επεκταθεί κι άλλο η πρακτική αυτή με επιπλέον αντίστοιχες διαδρομές, ή τη μεταφορά περισσότερων πράσινων πλοίων στις διαδρομές αυτές ή και τα δύο.
Επειδή πρόκειται για τη ναυτιλία, η συμφωνία εγείρει και ζητήματα πολιτικής καθώς η Διακήρυξη Clydebank δεν είναι δεσμευτική ούτε περιλαμβάνει μηχανισμούς συμμόρφωσης ή συγκεκριμένους στόχους πράσινων επενδύσεων και μείωσης εκπομπών ρύπων, σημειώνει η Ουάσιγκτον Ποστ. Ωστόσο, η συμφωνία αυτή αποτελεί πολύ μεγάλο βήμα για τις περιβαλλοντικές οργανώσεις οι οποίες ζητούν συνεχώς μείωση των εκπομπών άνθρακα από τον κλάδο των ναυτιλιακών.
Τι περιλαμβάνει η συμφωνία
Οι χώρες που υπογράφουν τη Διακήρυξη θα συνεργαστούν με το ναυτιλιακό κλάδο για να επενδύσουν σε πράσινες λιμενικές υποδομές και να δημιουργήσουν ολοκληρωμένα προγράμματα για αντίστοιχες πράσινες ναυτιλιακές δραστηριότητες. Υπόσχονται επίσης πως θα αναπτύξουν ρυθμιστικό πλαίσιο και κίνητρα για τη δημιουργία και ενίσχυση της ζήτησης για πλοία με καθαρές μηδενικές εκπομπές που θα κινούνται σε συγκεκριμένες διαδρομές. Πρόκειται μεταξύ άλλων για τη διαδρομή μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ της Ασίας και της Ευρώπης, η οποία αυτή τη στιγμή παράγει τις περισσότερες εκπομπές παγκοσμίως από οποιαδήποτε άλλη ναυτιλιακή διαδρομή. Οι εμπλεκόμενες πλευρές και περιβαλλοντικές οργανώσεις ελπίζουν ότι σε δεύτερη φάση οι πράσινες αυτές διαδρομές στη ναυτιλία θα επηρεάσουν θετικά ολόκληρο τον κλάδο, οδηγώντας σε μηδενισμό των καθαρών εκπομπών άνθρακα για όλες τις θαλάσσιες μεταφορές και τις αλυσίδες εφοδιασμού σε όλο τον πλανήτη.
Πολλά κράτη έχουν προσπαθήσει στο παρελθόν να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων από τη ναυτιλία, για παράδειγμα με την επιβολή φόρου άνθρακα και προτύπων εκπομπών στον κλάδο. Αυτό ήταν το καθήκον του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, ή ΙΜΟ, της ειδικής υπηρεσίας των Ηνωμένων Εθνών που είναι αρμόδια για το ρυθμιστικό πλαίσιο στη ναυτιλία. Όμως η Διακήρυξη Clydebank ακολουθεί διαφορετική προσέγγιση για τη μείωση των εκπομπών στη ναυτιλία. Δεν βασίζεται στον ΙΜΟ, ούτε επιβάλλει ποινές όπως ο παγκόσμιος φόρος άνθρακα. Αντίθετα, οι χώρες σκοπεύουν να παράσχουν θετικά κίνητρα για να ενθαρρύνουν την υιοθέτηση πράσινων καυσίμων και τεχνολογιών.
Βασικό μέλος αυτής της πράσινης ναυτιλιακής συμμαχίας είναι η Maersk, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο. Η Maersk παρήγγειλε πρόσφατα οκτώ νέα πλοία μηδενικών καθαρών εκπομπών άνθρακα και δημιούργησε νέο ερευνητικό κέντρο για αντίστοιχες Η υποστήριξη της Maersk στην ιδέα των πράσινων ναυτιλιακών διαδρομών συνέβαλε στη συμφωνία στο COP26 αναφέρει επίσης η Ουάσιγκτον Ποστ.


Latest News

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία

Δυναμική η ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών στην Ελλάδα το 2024
Τα φωτοβολταϊκά αποτελούσαν το 93,5% όλης της νέας εγκατεστημένης ισχύος από ΑΠΕ για το 2024

Οι στόχοι της Ελλάδας για την πράσινη μετάβαση - Τι είπαν Παπασταύρου - Hoekstra
Οι προτεραιότητες για την πράσινη μετάβαση - Εξελίξεις για το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα «made in China» στη... Σερβία
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου στη Σερβία

Made in Serbia - Τι σχεδιάζουν οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου

ΔΕΗ blue: Στην Πάτρα το πιο ισχυρό Hub φόρτισης της Ελλάδας
Με συνολική ισχύ 1,2 MW, το νέο ΔΕΗ blue Hub υποστηρίζει την ταυτόχρονη φόρτιση έως και 29 οχημάτων

Masdar: Εδραιώνει την παρουσία της στην Ευρώπη με την ολοκλήρωση της εξαγοράς του 100% της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου της Masdar στην Ευρώπη, στο πλαίσιο του στρατηγικού στόχου της εταιρείας για 100 GW παγκόσμιας εγκατεστημένης ισχύος έως το 2030

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Καρτάλης (ΕΚΠΑ): «Χωρίς τις ΑΠΕ, η Ελλάδα θα είχε υπερδιπλάσια τιμή ρεύματος»
Οι συνθήκες που διαμορφώνονται υπό την προεδρία Τραμπ στις ΗΠΑ, επηρεάζουν και θα επηρεάσουν την ενεργειακή μετάβαση, είπε ο Κώστας Καρτάλης, καθηγητής του ΕΚΠΑ, στο ΟΤ Delphi Economic Forum X